Bismillahirrahmanirrahim
Soru-68:
Şia’nın
İmamiye dışındaki fırkaları da İmamiye gibi bir önderlerinin
gizli olarak yaşadığını iddia etmektedirler. Ama İmamiye
bunu şiddetle reddetmekte, onların inançlarının batıl
olduğunu söylemektedir. Bu nasıl izah edilebilir?
Cevap-68:
Eleştirmen şöyle diyor: İmamiye’nin gaib İmam yani Hz.
Mehdi aleyhi’s-selâm hakkındaki iddiasının
benzeri başka gruplarda da mevcuttur. Ama İmamiye onları
kabul etmemektedir.
Örneğin
Sebeiye fırkası Hz. Ali hakkında şöyle diyor: Hz. Ali
aleyhi’s-selâm ölmedi, O gizli olarak yaşıyor.
Başka bir
fırka olan Kisaiyye şöyle diyor: Muhammed bin Hanefiyye
ölmemiştir. O insanlardan gizli olarak normal yaşamını
sürdürmektedir, uygun bir zamanda zuhur edecektir.
Navusiye
fırkasının ise şöyle bir iddiası vardır. Cafer bin Muhammed
hayattadır. Belirli bir zamanda zuhur edip, silahlı bir
kıyam edecektir.
İsmailiye
fırkası, İsmail bin Cafer bin Muhammed’in Mehdi
olduğunu ve bir gün ortaya çıkıp kıyam edeceğini iddia
etmektedir.
İsmailiye
fırkasına mensup bir takım insanlar da şöyle demektedir:
Muhammed bin İsmail bin Cafer şu ana kadar yaşamaktadır.
Zeydiye
fırkası da İmamları hususunda aynı görüşü savunmaktadır.
Hatta Şahi denilen yerde atından düşüp ölen Yahya bin Ömer
hakkında da bu iddiayı öne sürmektedirler.
İmamiye
bütün fırkaların görüşlerini reddederek hepsinin batıl
olduğunu söylemektedir. Öyleyse İmamiye’nin Hz. Mehdi
aleyhi’s-selâm konusundaki iddiası da batıldır. Çünkü
bütün bu grupların iddialarını batıl etmek için ortaya
attığı deliller, kendileri içinde geçerlidir. Dolayısıyla
kendi inançları da batıl sayılmaz mı?
Bu
eleştiri de yersiz ve temelsizdir. Çünkü bütün bu fırkaların
gaybına inandığı kimselerin öldüğü kati ve aşikar olan
delillerle ispat olmuştur. Söz konusu gaybetine inanılan bu
insanların hepsi İmamların soyundan gelmişlerdir ve
bunlardan sonra gelen İmamlar, bunların öldüğüne şahadet
etmişlerdir.
Ayrıca bu
şahısların öldüğü diğer tarihi kaynaklarda da kayıtlıdır.
Bunları reddetmek kesin delilleri hiçe saymakla eş
değerdedir. İmam Mehdi aleyhi’s-selâm’a
gelince onun ölümüne dair hiç bir belge ve delil mevcut
değildir. Diğer fırkaların inandıkları şahıslar, bu dünyadan
göçüp gitmişlerdir. Ama İmam Mehdi aleyhi’s-selâm
bu dünyada hayatını sürdürmektedir. Diğer fırkaların
iddiaları tarihi belgelerden yoksun ve hissi bir takım
özellik taşımaktadır. Ama İmamiye’nin görüşü bunun tam
aksinedir. Çünkü hiç bir tarihi kaynak İmam Mehdi
aleyhi’s-selâm’ın varlığını ve
yaşadığını inkar etmemektedir. Dolayısıyla diğer fırkalarla
İmamiye’yi mukayese etmek, akıl kârı bir iş değildir ve
yapılan bu eleştiri de delilsiz olup hakikati tahrif
etmekten öte bir şey değiştir.
Ayrıca
İmamiye bu iddiaları gaybet müddetinin uzunluğundan veya bu
gibi gaybetlerin mümkün olamayacağından dolayı reddetmiyor
ki kendi inancına bir halel gelmiş olsun. İmamiye bunların
öldürüldüğüne veya öldüğüne dair kesin delillere istinaden
bunların hayatta olmadıklarına inanıyor. Bunların ölümünde
hiç bir ilim, his ve vicdan şüphe etmemektedir.
Nitekim
onların bazılarının İmameti, İmamiye’nin inandığı usule göre
ispat edilememiş, bazılarının da İmam olduğu hususunda hiç
bir tarihi belge, rivayet ve hadis bulunmamaktadır. Onların
bazılarının İmam olmadığı, tarih kaynaklarda şüpheye yer
vermeyecek şekilde açıktır. Dolayısıyla söz konusu bu
kişilerin gaybeti hiçbir şeyi ifade etmez.