Bismillahirrahmanirrahim
Soru - 599:
Muhterem hocam aşağıdaki soruları cevaplamanızı
rica ediyorum:
1. Hz. İmam Ali’nin (a.s) Hz. İmam Mehdi’nin (a.s)
gaybetinin "6 gün, 6 ay ve ya 6 yıl" olduğunu
söylediği iddia ediliyor ve delil olarak Kafi
kitabının 890 numaralı hadisi gösteriliyor.
2. Allame Meclisi ve Şeyh Tusi’nin "Mehdi
peygamberin (s) kabrini ve mescidi haramı
sökecektir" dediği idda ediliyor ve delil olarak,
Biharu’l-Envar’ın 52. cild, sayfa 332 ve 386 da
yer alan iki hadis gösteriliyor.
3. Bazı kimseler Hz. İmam Mehdi’ye (a) "Sahibez
zeman" demenin şirk olduğunu çünkü zamanın
sahibinin Allah olduğunu söylüyorlar.
Cevap-599:
Muhterem kardeşim:
1-
Emirü’l-Muminin’in (a.s) bu sözü hakkında birkaç
yorum yapılmıştır. Birincisi şudur ki gaybet
müddeti hakkında beda hasıl olmuştur. Nasıl ki
hadisin sonunda “Allah’ın bedaları vardır bu işte”
buyurmuştur. Yani şartlara göre gaybetin müddeti
değişikliğe uğramıştır. Tabi Rabbimiz ezelden ne
olacağını ta baştan biliyor. Ama İlahi
tasarruflar, insanların davranışlarına göre
ayarlandığı için, insanların durum ve
davranışlarına paralel olarak zahirde
değişiklikler olabiliyor. Nasıl ki Kur’an’da
“İnsanlar kendilerini değiştirmedikçe, Allah da
onları değiştirmez” buyuruyor. Duanın, sadakanın
sılayı rahimin ya da tersinin insanların ömrünü,
rızkını vs. değiştirdiği gibi. Bundan dolayı
“Allah istediğini yazar, istediğini siler”
buyurmaktadır. Beda konusunda bilgi için şu linki
tıklayın:
http://www.tebyan.net/Islam/Ahkam_Precepts/Q_A/2007/10/24/50641.html
İkinci yorum şudur ki bu sayılar
insanların gaybet konusundaki şaşkınlık sürelerini
beyan ediyor. Bazısı, altı gün, bazısı altı ay ve
bazısı altı yıl bu şaşkınlığı yaşayacaklardır ve
bu sürenin ardından gaybet işi yerleşmiş
olacaktır.
Bir diğer ihtimal şudur ki
rivayeti nakledenler, İmam’ın sözlerini aktarırken
rakamlarda hata yapmışlardır.
2- Hadiste Hz. Mehdi’nin
Peygamberin kabri değil Mescid-i Nebi ve Mescidi
haramı yıkacağı söyleniyor. Niye yıkacağı da zaten
hadiste beyan edilmiştir. Hadiste bunun sebebini
“her iki mescidi asli sınırlarına geri döndürüp,
Allah ve Resulünün ilk gün tesis ettiği sınırlar
üzerine bina etmek” olarak beyan edilmiştir. Bunun
da herhangi bir olumsuz tarafının olduğu
söylenemez.
Ama bunu ortaya süren şeytanlar,
evvela Peygamber’in mescidi yerine Peygamber’in
kabri ibaresini koymuşlar; saniyen hadiste yıkma
sebebi olarak zikredilen hususu da gözden kaçırıp
sanki hadis (haşa) “Hz. Mehdi’nin o mukaddes
mekanlara saygısızlık etmek için yıkacağını
söylüyor” şeklinde lanse etmeye çalışmışlardır.
3- Sahib-i zaman söylemenin şirk
olduğu iddiası, haricilerin, Hz. Ali’ye karşı
“Hüküm ancak Allah’ındır” ayetine dayanarak, “sen
kendini Müslümanların hakimi halifesi bildiğin
için bu ayete karşı geliyorsun ve kafirsin; ya
tevbe edersin, ya da seninle savaşırız” demelerine
benziyor. Evet hüküm Allah’ındır, ama bu hükmünü
alemde uygulayacak vesileleri vasıtaları vardır.
Yine Kur’an’da “Mülk ancak
Allah’ındır” buyurmaktadır. Şimdi bu ayete
dayanarak insanların “filan kes filan şeyin sahibi
ya da malikidir” demeleri şirk mi sayılır? Hangi
akıllı insan bunu söyler? Elbette mülk asaleten
Allah’ındır. Ama o insanlara kazandıklarını temlik
etmiş ve malikiyet hakkı tanımıştır. İnsanların
malikiyeti Allah’ın malikiyetinin bir uzantısıdır.
Çünkü onları ona malik kılan Allah’tır.
Aynı şey velayet hakkında söz
konusudur. Velayet asaleten Allah’a aittir. Ama
eğer Allah bir kimse için velayet hakkı tanırsa, o
da velayet sahibi olur. Kur’an’da da şöyle
buyuruyor: “Sizin veliniz (velayet sahibiniz)
Allah’tır, O’nun Resulüdür ve namaz kılan ve ruku
halinde zekat veren mu’minlerdir…” (Maide, 55)
Dolayısıyla Allah’tan başkası için velayet sahibi
demek şirk değilse ki değildir, o zaman Sahibi
zaman demek de aynıdır.
Evet,
Sahib-i Zaman derken de benzer durum söz
konusudur. Maksat da zamanın hücceti, söz sahibi
demektir. Yoksa zaman sahip olunacak bir şey değil
aslında.
|