Bismillahirrahmanirrahim
Soru-498:
Masum imamlarımızın içtihadından sonra ictihad
yapmak ne kadar doğru?
Cevap:
İmamlar eğer masumsa,
onların asla ictihad yapmazlar. Onlar bilinmesi
gerekenleri Kur'an'dan, Resulullah'tan miras
aldıkları ilimlerden ve ilahi ilhamlardan eksiksiz
ve hatasız biliyorlardı. Dolayısıyla da ictihada
ihtiyaçları yoktu. İctihad onlar için değil
başkaları içindir.
Soru:
Hocam bence bu kardeşimiz imamlarımızın içtihadı
değil de, onların fetvalarından sonra fetva
vermeyi soruyor. Örneğin, imam demişse ki satranç
haramdır, bu günümüzün müçtehidi satrancın helal
olduğuna fetva verebilir mi?
Cevap:
Muhterem kardeşim, zaten fetva da ictihadın
sonucudur. İmamlar ne ictihad yapar ne de fetva
verirler. Onlar ancak Allah'ın gerçek hükmünü
beyan ederler.
Sizin dediğiniz hususa gelince,
eğer bir müctehid bugün mesela satrancın helal
olduğuna fetva veriyorsa, bu İmamlara muhalefet
değil (haşa). Müctehid nakledilen hadis ve
söylendiği şartları mulahaza edip öyle fetva
veriyor. Satrancın haram olduğunu söyleyen
hadisler, o gün yaygın olan satranca yöneliktir. O
gün yaygın olan satranç bir kumar olarak oynanıyor
ve bahisle oynanıyordu. Onun için onu dikkate
alarak bahisle oynanan ve kumar aleti olarak
tanınan her şey haramdır. Ama eğer bir oyun bu
özelliğini kaybederse, yani bir zamanda o alet
kumar aleti olarak tanınmıyor ve bahisle
oynanmıyorsa, örneğin fikir jimnastiği olarak
oynanıyorsa, müctehid için bunun kumar olmadığı ve
dolayısıyla haram olmadığı kanaati hasıl olur.
Yani mevzu değiştiği için hüküm de değişmiş olur.
Başka bir örnek vermek gerekirse, eskiden
müctehdiler hadislere dayanarak kanın alış
verişinin haram olduğu fetvasını veriyorlardı.
Neden? Çünkü kanın hiç bir faydası yoktu ve
faydasız şeyleri alıp satmak haramdır. Ama şimdi
Müctehidler kanı alıp satmayı caiz görüyorlar.
Çünkü kan şu anda önemli ve hayati faydalar
içeriyor. Çünkü hayat kurtarıyor.
Bu yüzden bir fetvayı görüp de
zahirde o fetvanın bir hadisin zahirine ters
düştüğünü gördüğümüzde hemen nasıl olur da
müctehid hadise ters fetva verir diye itiraz
hakkına sahip değiliz. Müctehidin o konudaki
delillerine ve neye dayanarak o karara vardığını
yakından görmek lazım.
Yoksa ömrünü Kur’an ve hadislerin
içinde geçiren bir müctehid nasıl olur da kalkıp
İmamlara muhalefet edebilir? Az buçuk aklı çalışan
ve Allah korkusu taşıyan kimse bunu yapar mı?
|