Bismillahirrahmanirrahim
Soru 394:
Ehl-i Sünnet arasında yaygın olan iki rivayet var;
birisi 1. Halife hakkında, diğeri ise 2. Halife
hakkında. Rivayetler sırayla şöyledir:
a)
"Ebu Bekr'in imanı bir kefeye ve diğer varlıkların
imanı öbür kefeye konsa, Ebu Bekr'in imanı ağır
basar."
b)
"Benden sonra peygamber olsa idi, o mutlaka Ömer
olurdu."
Ben bu rivayetlerin uydurma olduğunu biliyorum.
Ama bunların uydurma olduğunu Sünni kaynaklara
dayanarak ispat etmemiz mümkün mü?
Cevap:
Muhterem kardeşim, bu rivayetin kaynağını biz de
bulamadık. İlginçtir ki "Fıkh-i Ekber Şerhi"
kitabında da kitabı tercüme eden şahıs dipnotta
aynen şöyle not düşmüştür: "Hadisin kaynağını
bulamadım!!" (Fıkh-i Ekber, Aliyy-ül Kâri Şerhi,
Tercüme Yunus Vehbi Yavuz, 4. baskı, sayfa: 161,
Çağrı Yayınları)
Diğer rivayete
gelince, bunun da uydurma olduğunu birçok Sünni
âlim bile itiraf etmiştir: İşte size bunlardan bir
kaçı:
Bu rivayet hakkında
İbn-i Cevzî El-Mevzuat (Uydurmalar) isimli
kitabında "Ömer hakkında uydurulan hadislerden
birisi de bu hadistir" demekte ve sebebini ise
şöyle açıklamaktadır: "İki senedi olan bu hadisin
birinci senedinde yer alan "Zekeriyya b. Yahya"
büyük yalancılardandır. İnb-i Adiy onun hakkında
diyor ki "O, hadis uyduruyordu." İkinci senette
ise "Abdullah b. Vâkıd" vardır ki Ahmed ve Yahya
onun hakkında şöyle demişlerdir: "O hiçbir işe
yaramaz!" İmam Nesaî ise onun hakkında "Hadisi
terk edilen birisidir" ifadesini kullanmıştır.
İnbn-i Hıbbân da yine onun hakkında "Hadislerine
ihticac edilmez" demiştir. (El-Mevzûât (İbn-i
Cevzî), c.1, s.320)
|