Soru-220
Zekat Şia fıkhına göre sadece dört şeyde farzdır,
oysa humus bütün gelirlere taalluk eder. Buna göre
humus zekattan daha önemli olmalıdır. Oysa humus
hakkında Kur'an'da sadece bir ayet, zekat hakkında
ise onlarca ayet vardır. Halbuki bu anlayışa göre
tam tersi olması gerekmez miydi?
Cevap-220
Muhterem kardeşim,
Kur'an-ı Kerimde kullanılan zekattan maksat bugün
ıstılah olarak fıkıhta kullanılan zekattan
farklıdır. Yani Kur'an'da
zekat denilince fıkıhta ıstılah haline gelen
zekatın yanı sıra humus da dahil bütün mali haklar
kastedilmektedir. Dolayısıyla zekatın önemini
vurgulayan onlarca ayet aslında humusun da önemini
vurgulamaktadır. Nitekim Kur'an-ı Kerim, fıkıh
ıstılahında kastedilen zekattan bahsederken zekat
kelimesi yerine sadaka kelimesini kullanmıştır. (Tevbe,
60)
Dolayısıyla hem
fıkıh ıstılahında kastedilen zekattan sadece bir
ayette bahsedilmiştir; (Tevbe,
60) hem de humustan (Enfal,
41) Zekat kelimesi geçen diğer ayetlerde ise her
ikisini de içine alan genel anlamda bütün mali
haklar dikkate alınmıştır.