Bismillahirrahmanirrahim
Soru-185:
Benim günümüzde çoğumuzu (özellikle de gençleri)
ilgilendirecek bir sorum var, bugüne kadar
yazılmış sorulara göz attım; fakat bu soruyu
bulamadım, öğrenmek istediğim şu: Günümüzdeki
düğünlerde genellikle kadın erkek karışık
oynuyorlar veya halay çekiyorlar. Bu konuya
dinimiz yönünden bakılırsa ne sonuç elde edilir,
dinde kadın erkeğin karışık oynamasına yer
veriliyor mu? Ben verilmediğini zannediyorum ama
bunu ispatlayacak belirli kanıtlar var mı? Size
şimdiden teşekkür ediyorum
Cevap-185:
Muhterem kardeşim, kadın erkeğin
birbirine karışacak ve mahrem namahrem sınırlarını
ihlal edecek şekilde düğünlerde beraberce
oynamaları, bilmem halay çekmeleri filan
kesinlikle haramdır. Zira kadın erkeğin şehvet
gözüyle ve birbirlerine nefsanî olarak tahrik
edecek şekilde bakmaları bile haram olduğu halde
birbirlerine karışarak hiçbir sınıra riayet
etmeyerek oynamaları vs. nasıl helal olabilir?
Bu konuda bir sürü Allah Resulü ve
Ehlibeyt'inden nakledilen hadisler var.
Müctehidlerimiz de bunlara dayanarak açık fetvalar
vermişlerdir. Biz sözü fazla uzatmadan bu
fetvalardan bazılarını nakletmekle yetiniyoruz:
Soru: Kadın ve erkeğin
ister müzik eşliğinde olsun, ister olmasın radyo
veya kasetten gınâ söylemelerinin hükmü nedir?
Cevap: Gınâ şer'an
mutlak suretle haramdır. İster erkek söylesin
ister kadın, ister canlı olsun ister kasetten,
ister müzik aletleri eşliğinde olsun, ister
olmasın gınâ söylemek ve dinlemek câiz değildir.
Soru: Müzik eşliği
olmadan sesi boğazda titreterek şiir okumak câiz
midir?
Cevap: Müzik aletleri
eşliğiyle olmasa bile gınâ haramdır. Gınâdan
maksat ise, sesi günah ve isyan meclislerine uygun
olacak şekilde boğazda titreterek çıkarmaktır.
Fakat şiir okumanın haddi zâtında hiç bir
sakıncası yoktur.
Soru: Erkeğin kendi
helâlinden lezzet almak amacıyla yabancı kadının
gınâsını dinlemesi câiz midir? Acaba kadının,
kendi kocası için ve erkeğin de kendi karısı için
gınâ söylemesi câiz midir? Allah Teala'nın gınâyı,
günah ve isyan meclislerine uygun olduğu ve
bunlardan ayrılmadığı için haram kıldığı ve
dolayısıyla tapınılmaktan başka bir faydası
olabileceği düşünülemeyen heykel yapıp satmanın
haram oluşu gibi gınânın da haram oluşu, günah ve
isyan meclislerinin haram olmasından kaynaklandığı
söylenmektedir; bu görüş doğru mudur? Buna binaen,
acaba günümüzde bu sebep ve etkenin olmayışı
haramın kalkmasına sebep olabilir mi?
Cevap: Sesi günah ve
isyan meclislerine uygun olarak boğazda
titretmekten ibaret olan gınâ mutlak suretle,
hatta kadının kocası için ve erkeğin de karısı
için gınâsı bile haramdır. Ve insanın eşinden
lezzet almak istemesi gınâ dinlemeyi mubah etmez.
Dinimizin gınâ söylemek, heykel yapmak vb. şeyleri
haram kıldığı tespit olunmuştur ve bu ise Ehlibeyt
fıkhındaki sabit hükümlerdendir. Bu gibi hükümler,
varsayımlara dayanan ölçülere, psikolojik ve
toplumsal etkilere bağlı değildir. Bu gibi şeyler
haram unvanlarını korudukça haramdırlar ve mutlak
suretle onlardan kaçınmak farzdır.
Soru: Doğum günlerin
vs.de darbuka çalmanın hükmü nedir?
Cevap: Müzik ve çalgı
aletlerini günah ve isyan meclislerine uygun olan
coşturucu ve neşelendirici nitelikte kullanmak
mutlak suretle haramdır.
Soru: Haram şeyler
içeren kasetleri kopyalayarak çoğaltma
karşılığında ücret almak câiz midir?
Cevap: Dinlenmesi haram
olan kasetlerin kopyalanması ve bunun karşısında
ücret alınması câiz değildir.
Soru: Müzik eşliği
olmadan kadınlar toplantısında dans etmenin hükmü
nedir? Eğer haramsa iştirak edenlerin toplantıyı
terk etmeleri farz mıdır?
Cevap: Genel olarak
dans etmek, eğer şehveti tahrik edici veya haram
bir işi yada bir fesadı gerektirecek nitelikte
olursa haramdır. Bu durumda, haram bir işi itiraz
niteliğinde dans edilen yeri terk etmek, münkerden
nehyetmenin örneği olursa, orayı terk etmek
farzdır.
Soru: Erkeğin erkek
için, kadının kadın için veya erkeğin kadınlar
arasında veya kadının erkekler arasında halk
oyunları oynamasının hükmü nedir?
Cevap: Şehveti
uyandıracak veya haram bir işi veya bir fesadı
gerektirecek nitelikte olursa veya kadın yabancı
erkekler arasında dans ederse, mutlak suretle
haramdır.
Soru: Kadının kadın
için ve erkeğin de erkek için dans etmesinin hükmü
nedir? Düğün törenine gitmek, toplumsal adetlere
saygı açısından olursa, dans edilme ihtimali
olduğunu göz önünde bulundurarak, bunun şer'an bir
sakıncası var mıdır?
Cevap: Genel olarak
dans etmek, eğer şehveti uyandıracak nitelikte
olursa veya haram bir işi yada bir fesadı
gerektirirse haramdır. Fakat dans edileceği
muhtemel olan düğün törenlerine katılmak, haram
işleyen kimseyi onaylamak sayılmazsa ve harama
düşmeye de sebep olmazsa, sakıncası yoktur.
Soru: Acaba anne ve
babaların, çocuklarının düğün törenlerinde dans
etmeleri câiz midir?
Cevap: Haram dans
türünden olursa, babaların veya annelerin bile
evlatlarının düğün töreninde dans etmeleri
haramdır.
Soru Acaba kadının
kocası için ve erkeğin de karısı için dans etmesi
haram mıdır?
Cevap: Herhangi bir
harama (örneğin haram olan müzik dinlemek gibi)
düşmeden kadının kocası için ve erkeğin karısı
için dans etmesi sakıncasızdır.
Soru: Müzik dinlemenin
hükmü nedir? Hangi müzikler helaldir? Kadınlar
kendi aralarında müzik eşliğinde oynayabilirler
mi? (Cevabınızı kaynakları ile beraber alabilir
miyim?) Zahmetleriniz için şimdiden teşekkür
ediyorum. Allah, kendi yolunda çaba sarf eden
herkesten razı olsun.
Cevap: 1- Lehvi müzik
haramdır, yani günah meclislerine uygun müziği
dinlemek ve çalmak caiz değildir. Fakat, müzik
günah meclislerine uygun olmazsa dinlemek ve
çalmak sakıncasızdır. Ölçü, müziğin bu meclislerde
kullanılmasa bile, bu meclislere uygun olmasıdır;
mevzunun teşhisi örfidir ve mükellefin
vazifesidir.
2- Eğer oynamak,
insanın şehvetini uyandıracak nitelikte olursa
veya başka bir fesadı olursa, ister müzikle
birlikte olsun ve ister müzikle olmasın oynamak
caiz değildir. Kadının yabancı erkeklerin
karşısında oynaması da mutlak suretle caiz
değildir. Yine doğrusunu Allah daha iyi bilir.
Fetvanın ardından bir açıklama:
Muhterem kardeşim gönderdiğimiz cevapta helal ve
haram müziğin ölçüsü net bir şekilde ortaya
konmuştur. O da Allah'a karşı günah işlendiği
toplantı ortamlarına uygun olmasıdır. Yani eğlence
maksatlı düzenlenen ve insanların şehvet ve
nefsani arzularını tahrik edip kabartan ortamlara
uygun bütün müzikleri dinlemek haramdır.
Dolayısıyla sizin örnek olarak verdiğiniz,
kimseler de dahil, bugün Türkiye'de ün yapmış
şarkıcı, türkücülerin bütün müzikleri hemen hemen
bu ölçüye dahildir. Üstelik bütününe yakını batıl
ve şeytani sözler içermektedir. Onun için mu'min
bir insan mutlaka bunlardan kaçınması gerekir. Ha
bunların yerine İlahiler, İslamî marşlar
dinlenebilir. Elbette şunu da söylemek gerekir ki,
bazı İslamî olarak lanse edilen müzikler de insanı
oynatıp, şehevi duygularını tahrik eden, kısacası
diskoteklerdeki pop müziklerini insana hatırlatan
türdendirler maalesef. Onları da dinlemek
kesinlikle haramdır.
|