Bismillahirrahmanirrahim
Soru-114: Selamun aleyküm, cemaati müslimin. Mevlam'ın
sabrı, bereketi, ihsanı, hidayeti, nuru, tüm İslam aleminin
üzerine olsun. Ben mut'a nikahı helaldir diyenlere aşağıda
yazdıklarımın İslamiyet'e göre bir açıklamasını
istiyorum.Kabul edelim ki ben mut'a nikahını helal biliyorum.
Ve 2.000 nüfuslu bir ilçede yaşıyorum. Yaşım 20 ve evlenmek
için birikmiş bir param yok; ama cinsel isteklerim var; ne
yapmam gerekiyor? Hemen mut'a nikahı. ilçeden muta nikahını
helal bilen dul bir hanımla 3 aylığına anlaştığımız miktarda
mihrini vererek, kendime muta nikahı ile nikahlıyorum. Mut'a
nikahı ile nikahladığım bayan benden hamile kalıyor; fakat
benim haberim yok. Ben bu 3 ayın bitiminde askere gidiyorum.
Ben, askerde iken mut'a nikahı ile nikahladığım kadın bir kız
çocuğu doğuruyor; ama bana bir türlü ulaşamıyor. Askerlik
dönüşü de aynı ilçeye yerleşmeyip Fransa'ya yerleşiyorum.
Fransa'da daimi bir nikahla evleniyorum ve 1 oğlum oluyor.
Aradan yıllar geçiyor oğlum 22 yaşına geliyor ve babasının
memleketine gidiyor ve benim muta nikahı ile nikahladığım
hanımın kızına aşık oluyor ve evleniyorlar.(Şimdi
içinizden bazıları diyebilir ki o kadın günümüzün bu
şartlarında size nasıl ulaşamaz; artık dünyanın öbür ucundaki
insana cebindeki telefondan ulaşıyorsunuz. Bu yukarıda
bahsettiğim olayın birde 200 sene önce yaşandığını
düşünürseniz sonucun ne olduğunu kolayca anlarsınız.) Bu
sözlerden sonraki tüm yorumları size yada sizlere bırakıyorum.
selam ve dua ile.
Cevap:
Muhterem kardeşim, selam aleykum!
Sorunuza
cevap olarak şu noktalara dikkatinizi çekmek istiyoruz:
1. Aynı
soru süt emzirme yoluyla oluşan mahremlikte de söz konusudur.
Yani bir hanımla evlendikten sonra hatta ondan birkaç
çocuğunuz bile olsa bir süre sonra onun kendi süt kardeşiniz
olduğunu anlayabilirsiniz. Yani tesadüfen bir hanım ben sizin
ikinize de süt vermişim derse veya validen bu hanıma da süt
vermişti denir ve bu ispat olursa o evlilik şer’an batıl olur.
Ve o eşlerin birbirinden hemen ayrılmaları gerekir. Bu tür
olaylar çok meydana gelmesine rağmen bunun birlikte kimse süt
verme zamanında bunun bir kayda geçilmesinin farz olduğuna
dair hüküm vermemiştir.
2. Daimi
nikahta da bu olayla karşılaşılabilir. Örneğin sürekli
yolculuk yapan bir iş adamı işi icabı sık sık uğradığı asıl
memleketinin dışındaki bir yerde de evlenebilir ve bu
durumundan birinci ailesini haberdar etmez. Sonraları anı bir
hadise sonucu bu adam hayatını kaybederse onun çocuklarının da
tesadüf icabı birbirlerini yabancı sanarak birbirleriyle
evlenme için teşebbüs etmeleri mümkündür. Böyle bir teşebbüs
olursa durumun farkına varır varmaz ayrılmaları gerekir. Bu
yapıldığı taktirde onlara bir beis olmaz. Fıkhi kitaplarda bu
gibi durumlarla ilgili tüm hükümler açıklanmıştır.
3. Genelde
insan evlilikte karşı tarafı tanımaya en azından onun kimin
çocuğu olduğunu öğrenmeye çalışır. Bu yüzden sizin ortaya
attığınız ihtimal yaşanan gerçeklere bakıldığında temelsiz bir
varsayımdan başka bir şey değildir.
4. Kaldı
ki Allah Teala gaybi yardımları sayesinde müminleri ve takva
ehlini bilmeyerek de olsa kötülüklere düşmekten korur. Onun
için takva ehli için Allah’ın yardımıyla bu tür olaylar vuku
bulmaz.
5. Muta
nikahının meşru oluşu onun şartlara göre toplumsal bir takım
kanunlar çerçevesinde sınırlarının belirlenmesini örneğin
belli bir usul gereği resmi bir işlemle kayıt edilmesini
engellemez. İslam ebedi bir din olduğu ve tüm zaman ve
şartlarda uygulanmasının mümkün olması için bu gibi teferruatı
insanların kendisine ve daha doğrusu toplumun yöneticisine
bırakmıştır.
|