Menüye git
9-
Kur'an'ın Muhkem ve Müteşabihini Açıklamada Ehl-i Beyt
İmamları'nın Yöntemi
Ehl-i Beyt imamlarının
beyanatlarından, Kur'an-ı Kerim'de, hiç bir şekilde, hakiki
manasının anlaşılır olmadığı anlamında müteşabih bir ayetin
mevcut olmadığı anlaşılır. Çünkü eğer bir ayet, hakiki
manasını beyan etmede müstakil olmazsa, onun gerçek anlamı,
diğer ayetler vasıtasıyla anlaşılabilir.
Bu işe, müteşabih ayeti,
muhkem ayete ircâ etmek denir. Nitekim:
"Allah tahtında
oturdu."
"Ve Allah geldi."
Ayetlerinin zahiri
anlamları Allah-u Teâlâ'nın cisim ve madde oluşunu verir.
Fakat bu iki ayet:
"O'nun benzeri
yoktur."
ayeti kerimesine irca edildiğinde Allah Tebârek ve Teâlâ'ya
nisbet edilen; bulunmak ve gelmekten gayenin, bir mekanı
kaplamak ve bir mekandan diğer bir mekana intikal etmek
olmadığı ve bundan başka bir mananın kastedildiği anlaşılır.
Resul-ü Ekrem (s.a.a)
Kur'an-ı Kerim'in vasfında şöyle buyuruyor:
"Doğrusu Kur'an'ın
bazısı diğer bazısını tekzib etmek için nazil olmamış, aksine
bazısı diğer bazısını doğrulamak için nazil olmuştur. Öyleyse
anladığınızı uygulayınız. Size müteşabih olana ise, yalnızca
iman ediniz."
Hz. Ali (s.a) buyurmuştur
ki:
"Kur'an'ın bazısı,
diğer bazısına şahadet ediyor. Ve bazısı, diğer bazısı ile
anlaşılıyor."
Hz. Cafer-i Sadık (s.a)
ise şöyle buyuruyor:
"Muhkem ayet, amel
olunabilecek ayettir. Müteşabih ise, onun manasını bilmeyen
kimse için anlamı örtülü olandır."
Buna göre rivayetlerden
muhkem ve müteşabih olan ayetlerin, nisbi oldukları ve bir
ayetin birisine göre muhkem ve diğer birisine göre müteşabih
olmasının mümkün olduğu da anlaşılır. 8. İmam Hz. Rıza (s.a)
dan şöyle buyurduğu rivayet olunuyor:
"Kur'an'ın
müteşabihini, onun muhkemine çeviren kimse, doğru yola hidayet
bulmuştur."
Ve daha sonra buyurdu:
"Bizim hadislerde
de, Kur'an'ın müteşabihi gibi, müteşabih vardır. Öyleyse
müteşabihleri muhkemlere ircâ edin ve müteşabihin kendisine
tabi olmayın, yoksa sapıtırsınız.
Görüldüğü gibi
rivayetlerden ve özellikle son haberden anlaşılıyor ki;
müteşabih, manasının kavranması mümkün olmayan ayet değil;
kendi manasını ifade etmede müstakil olmayan, muhkem ayetlere
ircâ ettirildikten sonra, manası açıklığa kavuşan bir ayettir.
|